מיכל ביאל
הקריסטלים הם יצירות טבעיות של אמא אדמה, הטבע יוצר אותם מיסודות וחומרים שונים, ונוצרות תצורות מופלאות שניתן להשתמש בהן לקישוטים, תכשיטים, ריפוי והתפתחות אישית. אך לאורך השנים נוצרו צרכים חדשים שכדי לענות עליהם, נוהג המין האנושי מזה שנים רבות להתערב באותם תהליכים טבעיים, וליצור יש מאין. זה נעשה בצורות שונות ומשיקולים שונים.
ישנם מי שאינם אוהבים/ות את ההתערבויות הלא טבעיות וחשוב להם שהקריסטלים שהם אוספים או משתמשים בהם יהיו טבעיים בלבד. בהחלט ניתן להבין את הגישה הזו, אך צריך גם להבין שיש התערבויות בטבע, שלעיתים נדרשות ואף מועילות.
יש לא מעט סוגים של התערבות במעשיו של הטבע: קריסטלים שמלכתחילה נוצרו על ידי האדם, יש את אלה שנוצרו בטבע אך נעשה להם שינוי צורה מלאכותי, כדי ליפותם, להשביחם, או לצורך אחר כלשהו. וישנם מקרים בהם האדם משתמש באבנים טבעיות ובתהליכי מעבדה שונים, ומחבר אותן עם חומרים שונים כדי ליצור אינטראקציה מעניינת.
הנה כמה דוגמאות להתערבותו של האדם בעולם הגבישים:
1. קריסטלים שקיימים בטבע אך נוצרו במעבדה לצורך מסוים: אלה קריסטלים שאינם בהכרח נפוצים מאד או יקרים מאד, אך כדי שאפשר יהיה להשתמש בהם לצרכים שונים יוצרים אותם במעבדה, למשל: גבישי קריסטל-קוורץ קטנטנים שנעשה בהם שימוש במכשירים אלקטרוניים, כמו שעון-קוורץ, גבישים אלה הינם קריסטל-קוורץ לכל דבר, לרוב הם מיוצרים בגודל מיקרוסקופי, ונוכחותם בתוך שעוני יד מאפשרת בשילוב עם הסוללה שמוצמדת אליהם, להפיק פולסים קבועים, שמאפשרים לדעת מה השעה.
במעבדה מייצרים גם אבנים יקרות כמו אמרלד כשמחברים יחד את היסודות שיוצרים את האבן ואת תהליכי החום והלחץ באדמה, כך ניתן לשלוט על רמת הצבע, היופי והיותה של האבן נקייה מתכלילים. גבישים אלה לא בהכרח זולים יותר מהמקור הטבעי, מאחר ותהליכי מעבדה עשויים לעיתים להיות יקרים מאד, והם מאפשרים לקבל את האבן שצריכים בכמות, הגודל והצבע הנכונים והדרושים. מבחינה אנרגטית טיפולית עוצמתם נמוכה לרוב מזו של האבן המקורית, אך בהחלט ניתן להשתמש בהם לצרכים טיפוליים. ביניהם אפשר לציין את האלכסנדריט והאופאל הסינתטיות.
2. קריסטלים שנוצרו במעבדה איך אינם קיימים בטבע: אלה קריסטלים שהאדם למעשה המציא אותם, הם עשויים להיות יפים מאד וזוהרים באינסוף צבעים, לרוב אין להם הדהוד אנרגטי ועיקר עוצמתם ביופיים ובתדר הצבע שהם מהדהדים. מעטים מהם כן מהדהדים אנרגיה שניתן להשתמש בה לטיפולים אנרגטיים, ביניהם אפשר לציין את הגולדסטון המלאכותית המנצנצת, שמופיעה בכמה צבעים ותהליך יצירתה הומצא לראשונה במאה ה-16, את האופאלית, זכוכית בהירה ויפהפייה, ואת האובסידיאן-מעבדה, זכוכית צבעונית שקופה בצבעי תכלת וירוק.
3. קריסטלים טבעיים שנעשה בהם תהליך שהוא חיקוי של תהליך שקורה בטבע:
לעיתים נוצרים בטבע תהליכים של שינויי צבע, כמו האמטיסט שמתחממת בבטן האדמה ומשנה את צבעה מסגול לצהוב, וכך נוצרת הסיטרין הצהובה. חלק מאבני הסיטרין שנמכרות בחנויות הוצאו מבטן האדמה כאמטיסט סגולה וחוממו במעבדה עד שהצהיבו והפכו לסיטרין. יש אבנים שמחממים אותן לא כדי לשנות את צבען אלא כדי לחזקו, כמו אבני קוורץ שונות. מבחינת חוקי המסחר זו אינה נחשבת לעבירה למכור אבנים כאלה כאבנים טבעיות, מאחר והתהליך שנעשה במעבדה זהה לתהליך שקורה בטבע, כך שהסוחרים אינם חייבים לספר ללקוחותיהם לגבי השינוי שעשו באבן וזו אינה נחשבת עבירה על חוקי המסחר. ניתן בהחלט להשתמש בהן לצרכי הילינג ומדיטציה, על אף שהאבנים המקבילות המקוריות (כמו הסיטרין שנוצרה צהובה במקור) לרוב עוצמתיות יותר.
4.קריסטלים טבעיים שנעשה בהם תהליך שאינו קורה בצורה טבעית: מדובר באבנים כמו אבני האאורה השונות: אקווה-אורה, טזנן-אורה, אנג'ל-אורה, קוורץ אורורה וכו', תהליכים בהם מחברים בין אבנים, לרוב אבני קוורץ למתכות טבעיות ויקרות. התהליכים האלה הינם סודיים ולרוב נחשבים כפטנט רשום, ואבנים אלה מהדהדות אנרגיית ריפוי חזקה ומומלצות לשימוש בתהליכי הילינג והתפתחות רוחנית.
במקביל יש את אבני הקוורץ והאגת השונות שנצבעות בצבעים כימיים בתהליכי לחץ וחום, לצורך זה משתמשים בעיקר באבני אגת בהירות, שהן במקורן שקופות או כמעט חסרות צבע, התוצאה היא אבנים בשלל צבעים שהן מאד פופולריות, אך האנרגיה שהן מהדהדות כמעט אפסית ועיקר כוחן ביופיין. מבחינת חוקי המסחר חובה ליידע שמדובר באבנים מלאכותיות ומי שמוכר אותן כאבנים טבעיות עלול לאבד את רישיון המסחר שלו.
לסיכום: יש עוד המון תהליכי מעבדה שונים, חדשים כישנים, וקצרה היריעה מלדבר על כולם, רוצה ליידע שהידע שלי הוא ידע כמשתמשת ומי שקונה אבנים וכן מהידע הלימודי שרכשתי בקורס גימולוגיה מקוצר, והוא ממש על קצה המזלג.